Jumaat, 4 Mac 2011

FYP(4): Idea & Design

Menurut Wiki, definasi idea ialah
"idea is just whatever is before the mind when one think"
manakala design pula berdasarkan aspek engineering ialah
"The application of scientific and mathematical principles to practical ends such as the design, manufacture, and operation of efficient and economical structures, machines, processes, and systems."

So, apa kaitan dengan final year project aku ni. FYP aku melibatkan 3 skop tugas utama iaitu Solidmodelling, fabrication dan juga testing. Jadi sebelum ketiga-tiga elemen ini dapat dijalankan, aku perlulah menjana idea untuk menghasilkan design yang bernas, efficient dan economical.

Yang menjadi masalahnya ialah, bukan mudah untuk nendapatkan idea dan design yang sempurna. Mungkin sempurna bagi kita, tapi tidak bagi orang lain. Sekarang ni dah masuk bulan Mac, tak sampai 2 bulan lagi aku perlukan siapkan projek ini. Tapi sampai sekarang idea-idea yang dapat mampu membuatkan supervisor aku berpuas hati, so kena fikir la alternatif lain pulak. Nampaknya 2 3 hari ni jiwa aku sedikit kacau la sebab asyikkan fikirkan fyp je. Makan, minum, tidur semua nampak fyp..

Hebat betol penangan fyp, dah macam ingat kat buah hati. Aku harap, weekend ni semua masalah ini dapat diatasi memandangkan tak banyak sangat keja lain. Bila dah dapat design yg ok, minggu depan boleh la masuk bengkel main2 dgn mesin. Semoga aku cepat mendapat petunjuk untuk siapkan fyp ni....


Tiada ulasan: