Sabtu, 8 Januari 2011

Persediaan jika nanti dapat orang utagha..

Pakat2 mai blajaq loghat utagha & tambah prosakata utagha msg2 (kalau belum penah dengar lagi).
Penting ni bila korang dapat mentua org utagha cakap pioww punya pekat hang pa tak payah la gaqu(garu) kepala or cari kamus sbb mmg tak akan jual di pasaran...hehe




Tonyoh - gosok

Qeyau - menangis
 
Qenyih - senyum
 
Lempaq - baling, lontar
 
Jatuh tetemoih - jatuh tersungkur
 
Ligan - kejar

Tak celuih - tak muat
 
Cemuih - bosan

Mot - bawa

Qabat - panjat

Baloq liat - penyegan,pemalas

Tabuh - pukul



Sebenarnya banyak lagi tapi hanya tulis apa yang terlintas di fikiran. Sesapa nak tambah lagi boleh lah tinggalkan komen. Nanti kalau rajin entry ni akan di update :)  

Jangan sampai berbelit lidah ok.
Kalau di beri pilihan nak belajar loghat yg ada di Malaysia ni, aku pilih loghat perak.. (tertarik dgn hasil karya mamat khalid)


Soalan trivia : Loghat utara dgn loghat kelantan mn yg lebih senang faham?  



11 ulasan:

anis berkata...

haha...lawak bca...
anis nk tmbh...
segan= malas...
penyegan= pemalas
hehe

-apis- berkata...

hahaha...
tu bkn loghat utara,tu dh universal.. =p

lynn angel berkata...

habaq mai= beritahu

pasai pa= pasal apa

lapaq= lapar

cayaq ceghui= cair

manis meleting= sangat manis

hambat= kejar

pukoi= pukul

^____^

-apis- berkata...

tq lynn =)

Anak Pak Muin berkata...

wehh aku pon nk promot bhse perak gak ah..

-apis- berkata...

klu hg nk promote tggu hari lain..hari ni hari bahasa utagha..haha

cik sakdi berkata...

emmm.. kadang2 dengar orang ckp utara xpaham sangat, tapi utara ngan kelantan, opkos la utara lagi senang paham..
ok nak ajar 1 bahasa johor,,
gerobok = almari
wahuahuhau ramai kwan xtau itu

-apis- berkata...

dh mcm bahasa jawa ja cik sakdi..hehe

Aida Radzi berkata...

Loghat utara dgn loghat kelantan, baik utara lg..wlaupun sy org teganung, sy sndiri x phm sgt org kelantan ckp.

cik sakdi : gerobok pon org teganung pon ada guna.

nak nok = nak (kwn selalu guna)

seriyat = ujan renyai2 (kalo salah mntaf maaf)

-apis- berkata...

seriyat=seqeyat klu sebutan utara yg kaw..hehe
tq aida radzi =)

Aida Radzi berkata...

owh..ok2.trima kasih betol kan.dulu kt penang selalu duk guna tp x blaja cmne nk eja..hihi..